د سعید افغاني : آزاده ، ټولنیزه ،علمي ، فرهنګي  او نشراتي ارګان  ته  ښه راغلاست!
سایرنشرات  هـدف ارگان
اعـلانات مرکزاستراتیژیک ورزش شخصیت های فرهنگی  ارشیف کتب اسلام  
صفحه سعیدافغانی صفحه اصلی

برهان الدین  سعیدی                                                                      

تتبع  و نگارش :  برهان الدین « سعیدی »

عضو شورای علمی مرکز مطالعات استراتیژیک افغان

                  تاریخ نشر :    ۲۸  نوامبر   ۲۰۱۰ میلادی                                                                

 

علامه سید جمال الدین افغانی


علامه سید جمال الدین فرزند سید صفدر است  که  درسال  «  ۱۲۵۴ هجری قمری  »  در اسعد آباد  ولایت کنر افغانستان چشم به جهان  گشود .

 محمود ابوریه  نویسندة  مصری در کتاب  «  صیحة  جمال الدین افغانی »  نوشته است :                « سید جمال الدین دارای پسر کاکا  به نام  « حسین پاچا  »  است  و ایشان  از  جمله  شخصیت های اجتماعی  افغانستان است ، حسین پاچا همواره  علامه سعید جمال الدین   را ملامت می کرد که او راه   ورسم  نیاکان خود را فراموش  کرده  که  با شمشیر  جهاد  میکردند  و او با  خنجر قلم   مبارزه می کند و همچنان سید عباس  پاچا  که از شخصیت های نامور کشور می باشد  و  پسر کاکای  سید جمال الدین است که  با سید شمس الدین  « مجروح »  قرابت قومی دارد ، این خود  گواه  بر آن است   که علامه سید جمال الدین افغانی  از « اسعد آباد  ولایت کنر افغانستان » است .

علامه سید جمال الدین  افغانی  اولین  کسی است که خطر سلطه غرب را در سرزمین های  شرقی و اسلامی متناسب به دیگران بیشتر احساس کرد و عواقب حسرت بار او را دقیق تر درک نمود وی با تدبیر در روشنی  خرد  جمعی  به تنهایی  به مبارزه  پرداخت و حیات  خود را در راه  بیداری  شعور مسلمین   جهان   وقف  نمود  که  بگونه  مثال  میتوان  از   تاسیس  و نشر  جریده   اسلامی   بنام     « العروة الوٍثقی »  در سال « ۱۳۰۱ هجری قمری »  در کشور فراسنه نام برد .‎ 

قابل تذکز است که دکتور محمد سعید  « سعید افغانی »  در رابطه  شخصیت  و دیدگاه  علامه سید جمال الدین  افغانی  دو باب کتاب بنام «   نابغه  ءالشرق السيد  جمالالدين  الافغانی  و د شرق نابغه  سید جمال الدین افغانی »  نوشته است و حتی زمانیکه سعید افغانی  در سال  ۱۳۴۲ هجری شمسی مطـابق  ۱۹۶۴  ميلادی  غرض  تحصيلات عالی   به  قاهره اعزام   شد  و بعد  از  سپری   نمودن  امتحانات ،  دیپلوم  « لیسانس »  و  به  تعقیب  و آن دیپلوم   « ماستری »  را در رشته   « فلسفه  و الهیات » بدست آ ورد و بخاطر کسب درجه علمی « دوکتورا » به نوشتن  تیزس  دوکتورااجازه  یافت  که  یکی از موادات  تیزس  شان  در  رابطه  به  فکر   و دید علامه  سید جمال الدین افغانی  بود . 

استاد سعید افغانی  در کتاب بنام «  دشرق  نابغه سید جمال الدین افغانی »  که در سال ۱۳۵۵ هجری شمسی به مناسبت هشتادومین سالګرد وفات علامه  سید جمال الدین  نوشته است ،  چنین مینګارد :

«  سید جمال الدین افغانی وایی :  زه له دی څخه  نه ډاریږم چی  ووایم :  په پو هو مسلمانانو باندی دا  ناپوهه فرهنګیان  دروغ   وایی ،  واهمی  او توهم  خطا کړی دی ، با طله  وینا او په الله پاک  او مسلمانانو باندی  د دروغو  افترا  کوی  ځکه  چی   په دی  وخت کی  هیڅ  مسلمان  سني  ،  شیعه ، زیدی ، اسماعیلی ،  وهابی  او خارجی   وجود  نه لری  چی خالص  د جبریه ؤ په مذهب عقیده ولری او بلکل اختیار د انسان څخه سلب کړی  بلکه  د مسلمانانو ټولی  دا طایفی  عقیده لری چی انسان ته په خپلو اعمالو کی  د اختیار او واک برخه شته ده چی  هغی  ته  دوی  کسب وايی .

 مسلمانان د  اختیار او کسب  پوری  ثواب او عقاب  مربوط  ګڼی  او خلک  د دغه اختیار  په  اساس چی الله پاک ورته ورکړی دی  مسوولیت او مکلفیت لری ،  محاسبه کیږی ، په اوامرو مامور  او له نواهیو منع شوی دی .

 د خیر غوښتونکی ، دفلاح  لیارښونکی  دی  دا ټول  اختیار  د شرعی  د تکلیف اساس  او د عدالت او حکمت  متمم  دی  » 

اندرزهای علامه سید جمال الدین افغانی

ــ کسیکه ادعا دارد که دین اسلام به سختی و دشواری دستور می دهد نه سهولت و آسانی و به ضرر امر صادر میکند نه به نفع .

ــ چشم انسان کور باشد بهتر است از اینکه بینش و طرز فکر او کور گردد

ــ اگر ساحه و میدان از مردم عاقل خالی بماند برای پر کردن آن جاهلان و مردم نادان با همدیگر به مسابقه بپردازند

ــ علم دارای پوست و مغز است کسیکه به پوست اکتفا می ورزد در دریای بیکران غرق گشته.

ــ  نو آموز آغاز مقدامات علوم گمان می کند که دریایی  از علم آموخته و کفایت می کند اما طالب راسخ و استوار در طلب علم  تحقیق کرده به  این عقیده  است  که در ابتدای  طلب آن  قرار دارد

ــ  آزادی خواهی  یک آرزو است  تحصیل آن کار و پیکار می خواهد و انسان را وادار به  پذیرش قربانی  و ایثار و قبول خطرها  و مشکلات  می گرداند .

ــ  آزادی فکری و بیان گرفته می شود و داده نمی شود، آزادی و استقلال وطن به گفتار حاصل نمی گردد .

ــ  پیشوا همان کس است که مردم را به اعمال و افعال خود رهبری می کند نه به اوامر و اقوال خود

ــ اگر جاهلان حاکم  شوند  نظم و نسق جامعه از همدیگر متلاشی  گردد .

ــ  بد ترین درد مردم مشرق زمین اینست که آنها در اتحاد میان خود با هم اختلاف دارند و در تایید اختلاف با همدیگر متحد و اتفاق دارند، آنها در میان خود عهد و پیمان بسته و متحد شده اند که میان خود یک پارچه و متحد و متفق نشوند

ــ پست ترین مردم کسی است که زندگی خود را در مرگ دیگران می جوید و بزرگترین آنها همان کسی است که زندگی دیگران را گرچه یک  نفر هم باشد در بدل مرگ خود می خواهد.

ــ صاحب حق قوی است گرچه در مقام ضعف قرار دارد و دوستدار باطل ضعیف است گرچه در ظاهر قوی معلوم شود

ــ ملت بدون اخلاق، نیست و نابود است و اخلاق بدون عقیده دست آوردی ندارد و عقیده ء بدون فهم و علم عقیده نیست

 ــ ترسی که از چوکی و مقام حاکم نه از عدل و قضاوت منصفانهء او برای انسان دست می دهد باید بیشتر از احترام او مورد استهزاء و مسخره قرار بگیرد

ــ عاقل همان کسی است که آنچه به خود پسند ندارد به دیگری نیز نمی پسندد

ــ هر گاه انسان با خود محاسبه نما ید همان طوریکه دیگران را مورد احتساب قرار می دهد در این صورت اشتباهات او کم شده و به کمال  نزدیک می شود

  تهیه و ترتیب : برهان الدین  « سعیدی »


    

    


گرانـو وطنوالواو درنو لوستونکو!  

که چیري غواړې  چه ستاسو «  ادبي ، عرفاني ،  فرهنګي او کلتوري » مطالب  په دې نشراتي 
پاڼه کې خپاره شې ،   نو په  دې  توګه ستاسو  نه  په ‌ډیره درناوې هیله کیږې  چې
خپل لیکل شوې مطالب  په  لاندې  بریښنا لیک « ایمل » مونږ ته  راولیږې .

said-afghani@gmx.de
stratgeitudies@csyahoo.com


د سعید افغاني د سولی او تفاهم نشراتي ارګان  
 د نشراتي بورد  تر څـارنی لاندی  خپریږی .

  مؤسس        :  د حق دلاری کلتوري مرکز
 مسؤول مدیر   :  برهـان الدین  « سعیدی »

د تأسیس کال  

  د حوت اومه ،  د  ۱۳۸۸ هـجری شمسي ـ  کال  
   د  فبروری  ۲۶  ،  د  ۲۰۱۰  میلادي   ــ کال    

هره  لیکنه  د لیکوال خپل نظر  دی  او خپله  دلیکوال اند  څرگندوي
استفاده از مطالب سایت «  ارگان نشراتی  صلح و تفاهم  سعید افغانی »  با ذکر مأخذ آن آزاد است