سمبول ارګان نشراتی
 د مولانا سعید افغاني : آزاده ، ټولنیزه ،علمي ، فرهنګي  او نشراتي ارګان  ته  ښه راغلاست
سایرنشرات  هـدف ارگان مرکزاستراتیژیک ورزش شخصیت های فرهنگی  ارشیف کتب اسلام   صفحه سعیدافغانی صفحه اصلی

 

 

انـدرزهـا و نصایح مولانا سعید افغاني

 

ــ  ایمان و عقیده برای حل  مشکلات  حیاتی  بهترین  و سیله است  که بدسترس همگان گذاشته شده است .

ــ اگر به ماهیت ،  جوهر و اساسات  دین مبین اسلام  نظر اندازیم  به صراحت تمام ، در خواهیم  یافت که دین اسلام نه تنها به ازادی زن  موافق است ، بلکه همین  دین  اسلام   بود   که پایه  و تهداب آزادی  زن را ، آن  طوریکه شایسته مقام زن میباشد ؛ تضمین و پایه گذاری نموده است . 

ــ افسوس :  این  همه مآیوسی ؛  در چنین  حالت  و شرایط   که  همه با هم  در  درد و امراض اجتماعی  مبتلا  هستند ، کشنده و تباه کننده است  !  دین ایمانی و وجدانی  و ضرورت  مبرم این  است تا همه با هم  باید در بهبود وضع و سعادت انسانی ، به قدر توان خویش  دست بکار شوند.

ــ اگر در بین  مردم  تخم  آمیدواری  و اعتماد  کشت میکنید !  راه اش این است  که  قدرت را  قانونآ  بدست مردم  دهید  و کار ها را به مردم  بسپارید .

ــ افسوس  صد افسوس : بحال ملتی که ارزش ها در آن بی ارزش و بی ارزش در آن  ارزش دارد

ــ افسوس : بحال آن ملتی   که روز بروز احساس  و شعور ملت را از دست  داده ،  مغایر  و مقایس های خوب و بد شان  تنها و تنها در خوردن و نوشیدن و دم  خوش  بدون التفات  به آینده  و مستقبل مضمر باشد

ــ افسوس:  بحال آن مریضان بی چاره ؛  که چاره آ نها به  مرگ  و فنا خاتمه  میابد  و در وقت مرگ نالش خویش را به سمع عاطفه ، رسانده  نمی تواند  

ــ  افسوس :  به حال آن اقوامی  که تحلیل واقعی اوضاع را از  دست داده  از  معلول  به  علت و از علت به علت الولیت و اخر به  مبدا ،  تمام  کشیدگی ها  و بی نظمی ها  پی نمیبرد

ــ  اگر تفـاهم با  حوصله و گذشت یکجا  شود  و از نتیجه  آن محبت  و عمل خیر بدست آید ، در آن صورت به رمز« سعادت و نیکبختی » خواهند رسید

ــ از همه  اول  باید  خـود را بشناسیم ،  زیرا ؛  تا  وقتیکه  خود  را نشناسیم  امکان ندارد که توسط  خود به معرفت دیگران  متوسل گردیم

ــ اساس برتری  و بهتری را باید در ظواهر اشیآ جستجو نه نمائید ، بلکه بهتری و برتــری واقـعی  در تکـامل معنویات و پدیـده های انسانی  بمشاهده میرسد

ــ  اندیشه های خورد  و کوچک  به تدبـیر  انـدک  براورده  شده  میتواند ، مگر؛ بـرای  اندیشه های  بـزرگ ؛  ضرورت  به تدبیر بزرگ است

ــ  اطفال  و جوانان را باید  به شنیدن عادت ساخت و بعد از شنیدن  باید  به  دقت متوجه  نمود  که چه  باید  کرد ؟

ــ  اگر مقصد ازسیاست  اداره  کـردن  بهتر و کشادن  راه  انکشاف  باشد ، باید  از تنقید  اشخاص  مصلح و خبره  کار گرفته  شود

ــ  اگر به  مردم  خویش  واقعآ  متوجه  گـردیم ،  بالای  زخمهای  شان  مــرحم   گزاریم   و آنها  را  با  یک دیگر پیوند  ساخته  و حدت دهیم ،  و همچنان  اگر  مـردم  را  قلبآ  امیدوار و وادار  فعالیت  سازیم و از نظر مردم و به فکر مردم  بالای مـردم  قدرتها را از خود مـردم ، بمیان آریم ؛  آن  وقت  است که باید  گفت : «  مشکلی  نیست  که آسان  نشود » !! 

در غیر از آن ، به کمال  تاسف باید گفت: وضع  موجوده  وطن رقت انگیز است و خطر توفان تباهی  با  وحشت ، نزدیک همه  میشود !!  که در آن  وقت ؛ چاره  اعلاج   امراض اجتماعی ، به مشکلات  مواجه  خواهـند  شد و از جانب هم  کدام  طبیبی  واقعی  یافت نخواهد  شد ، که برایش بگویم : طبیب بگو مرض من چه و چاره ام چیست؟

ــ باید گفت : مستمع ، کرنیست ! در صورت احساس خطر خاموشی  بهتر است . مگر؛  خاموشی کشنده ، نی ! بلکه برای جستجو طریق  و راه های گفتن و شنیدن بهتر و موثر است

ــ باید گفت :  ضعف  نه تنها از آنهای است  که  چیزی  کرده  نتواسنته اند ،  بلکه آنها  هم  ضعیف اند  که  با وجود شکایتها ؛ چاره اساسی  کرده  نمیتوانند!!

ــ  برای جوامع  مایوسی زهر قاتل است ، جوامع  باید  امیدوار  باشند  که اصلاح  جوامع  برای  خیر و سعادت آنها است

ــ  بهترین تبلیغ  از اعمال  و کـردا ر مبلغ  و گوینده  به میان  آمده  میتواند ، اگر مبلغ  و گوینده  به آنچه  را که  میگوید  عملی  نداشته باشد ، تاثیر نمیکند  بلکه مضر واقع  میشود  و سامع  را  متاثر میسازد

ــ بسیار باید کوشید که به رموز  تاثیر  گفتن اگاه باشیم ، بسیار باید  متوجه باشیم  که گفتن به  خود و دیگران چه عواقبی دارد ،  برای  انسان گفتن  و شنیدن  هردو لازم است  و باید  شنیدن  از گفتن  بسیار باشد  تا اصلاح اش  روز بروز  فزونتر گردد

ــ  بمنظور خدمت واقعی  به وطن  و مردمان غیور خود ؛ حکومت باید از عناصر صالح ، توسط  نماینده های واقعی  مردم و از خود  مردم  ساخته شود

ــ  با شکر گذار از مزایای زندگی  لذت ببرید ، بخاطر اینکه فرصت  از دست  رفته  دوباره  میسر نمیگردد

ــ بهترین گنجینه برای پدر و مادر ! اولاد صالح ، عزت ، حرمت و خدمت است

ــ بهترین تحفه برای زن و مرد ! تشکیل خانواده ، اعتماد متقابل ، دوستی، پاکی ، صبر، گذشت ، امانت داری و حظ و لذت از مزایای زندگی است

ــ بهترین آینده برای اولاد ! محبت ، صميميت ، اعتماد، تعلیم و تربیت، رهنمایی سالم وکمک است

ــ بهترین روش برای بزرگان و دوستان ! شفقت ، احترام ، صداقت و وفا است

ــ بهترین خدمت برای وطن ! حسن تفــاهم ، تعــقل ، تــدبیر نیک و منطــقی ، استدلال حقیقی و صلح و آرامش است

ــ بهترین رمز خوشبختی برای بشریت ! حسن خیر ، تعقل سالم ، تعاون، همزیستی مسالمت امیز، سعادت و رستگاری است

ــ  باور دارم  که اگر  تشخیص درست  ووسایل  معالجه تهیه  و فرصت  مساعد  گردد ، معالجه اساسی  حتمآ بمیان امده  میتواند .  مگر ؛ فن اساسی  معالجه  نزد  من  همان است که  زمینه تبادل افکار را فهمیده  و وجوه مشترک مساعی را پیدا  کنیم  که البته این فیصله بدست رجال دانشمند و اولاد صالح  وطن  خواهد  بود

ــ  تا وقتیکه  تشخیص درست  بعمل  نه اید ، علاج   ممکن  نیست !  اگر تشخیص صحیح  هم شود ، و وسایل معالجه موجود  نباشد ؛  باز هم  امکان ندارد  که  از  حملات این  امراض  تباه کن ،  نجات یافت

ــ  تا وقتیکه : تعبیر امیدواری  واعتماد  مثبت را در بین  مردم  تبارز ندهیم  ؛  آمید  بهبود  اوضاع  و پیشرفت مدنیت  دشوار است

ــ تا وقتیکه : در بین  مردم احساس وحدت  وطنی تقویه ، قوی و پخته تر  نگردد ؛  بگمان  اغلب از چنین  صفوف  « متفرق  و بد بین »  که  دچار توطیه اجنبی  شده اند ،  برای انجام  وظایف اجتماعي  و ملي  امیدواریها  دشوار و خطا  است

ــ  خانه  و خانواده  کانون سعادت  و خوشبختی است !  در صورتیکه  با  «   نیت پاک  »  تهداب  گذاری   گردد ، با عقل  سیلم  و قلب مملـو ازعشق و محبت به بقای آن کـوشید و با « امانت  داری، صبر، حوصله ، گذشت و فداکاری » به ضوابـط  آن احترام گذاشت و از آن  حفاظت  کرد

ــ خداوند تعالی ؛ انسان را  فاعل مختار  و اشرف المخلوقات  آفریده  و تصرف کائینات را به  آن  داد ، بنآ اگر انسان  هر قدر از اختیار جائز  خود  کـار بگیرد  و هر قدر در معرفت  کائینات افــق  ذهــن  خود  را وسعت دهد به همان  اندازه  از منافع  زندگی  بهره مند  میگردد

ــ خطاست:  که تنها از اجانب ؛  آمید  مساعدت  داشته  و به خود حرکت   ندهیم   و به  مردم  خود اعتنای لازم  نداشته  باشیم

ــ  خطاست :  اگر بگویم  که کار  وابسطه  به ماشین الات خارجی است ! زیرا؛ ما شین الات  خارجی  را انسانها  ساخته  و ماهم انسانیم ،  میتوانیم  اگر حرکت  واقعی  دستجمعی مردم  بمیان آید از خود ماشین  الاتی را بمیان آریم  

ــ  خطاست : که تنها آموزیدن و استثناه    اجانب  را مایه امیدواری آخری  قرار  دهیم  و به  کله  و مغز خود و استعداد های مردم  خود  متوجه  نگردیم

ــ خطاست :  که بلند  بردن  سویه  اقتصادی را  تنها  توسط  معاونتهای  خارجی تصور کنیم  و  به  خود حرکت  ندهیم 

ــ خطاست : که بگویم از زور باید کار  گرفت ! زیرا؛ کار های جبری به کارشکنی ها مواجه میگردد

ــ خطاست :  اینکه  بعضی ها میگویند  که آزادی  بیان  ما بیش از وقت  است  !  بلکه  واقعیت  این  بوده  که هنوز هم  آزادی واقعی  برای  مردم  داخل  قوانین  اصلی و فرعی  که به مفاد  حقیقی  مردم باشد  درک  ندارد  و باید  یک  قرن قبل  این  کار عملی  میگردید  

ــ   خطاست :  اگر بگویم که چه کنیم ،  خواست  خدا جل جلاله  چنین است !  زیرا ؛ خدا  جل جلاله  به بنده خود دست و پا واعضا  و وسایل وعقل و فکر و اختیار  داده  تا در حوضه اختیار  فعالیت نماید.  بلی ؛  او دنیا  را دارالاسباب  و وسایل ساخته  و مردم  را به  جد و جهد  مکلف گردانیده است ، بنآ ؛ باید هیچ  مسلمان  بنام اسلام  از حقایق  و واقعیت های اسلامی  منحرف  نشود

ــ خطاست :  که بگویم  انتظار باید  کشید  و هنوز هم  شرایط  مساعد  نیست !  زیرا ؛  شرایط  را  مردم  مساعد می سازند  نه انتظار ! بنآ ؛ نظر به تحلیل  دقیق  چنین  تلقین  فرصتها را  از دست  داده  تا اینکه مردم  را با چنین  بدبختیها  مواجه  گردانیده اند

ــ  دین هر عالم ، هر شخصیت  مذهبي ، هـر وطن  پرست و هر انسان  صادق  آن است  که  تمام  قدرت ، استعداد و دانش خود را وقف مبارزه بخاطر آزادی ملي و اجتماعي، بخاطر صلح و امنیت بشریت نماید

ــ  دوام ، بقـا و ارتقا  جهان به برکت مساعی خیر میباشد، و همه امید آبادی  و شگوفانی در اندیشه  و تطبیق  مفکوره های خیر سراغ  شده  میتواند

ــ دنیا  زیبا است !  اگر به زیبائی  آن کوشید و از آن  حظ  برد  

ــ در وطن :  هزار ها   فشار ها و تباهی  موجود است !  از گذشته  باید عبرت  گرفت  و برای  آینده اصلاحات جدی بمیان آورد.  مگر ؛ افسوس این است که هزارها  وقایع  و حوادث در این  خطه پاک ، موجب عبرت برای اولیای امور واقع  نمیگردد و نه واقع اند        

ـــ  روزه حکم الهی بر بندگان مؤمن است !   برعلاوه اینکه در انسان «  تهذيب و تزکيه نفس»  را  بمیان   میاورد ، بلکه « روح ،  نیت و اراده » انسان را تقویت بخشیده ،  باعث کسب « رحمت و مرحمت»  درگاه رب العزت  میگردد  

ــ  رمز  سعادت و نیکبختی  دنیا  و عقبا  در کار  عمل  خیر مضمر است  و ازهمین  جهت است که قیامت و تباهی عمومی آن وقت به میان میاید که مفکوره و عمل  خیر بکلی از بین  برود  

ــ رمز  سعادت و خوشبختی  بشریت  در «  حسن خیر ، تعقل سالم ، تعاون  و همزیستی مسالمت امیز »  است

ـــ زن  و مرد از یک نفس واحد ، برای آرامش  همدیگر آفریده  شده اند !  نفس با  رضایت  کامل  در « عقد نکاح  » با هم پیوند میابد و آرامش  زمینه « حسن تفاهم ،  محبت ، تعقل  و تدبیر نیک برای تشکیل  خانواده سالم ،  رستگاری  و خیروسعادت »  را مساعد میسازد

ــ زندگی شیرین است!  اگر با « عشق و محبت »  آن  را بناء  کرد  و با  تعقل سالم از  مزایای آن لذت برد

ــ  زندگی در صلح وآرامش ، زندگی در برادری ورفاه ، زندگی در برابری وهمکاری وبالاخره زندگی در کنار همدیگر در یک جهان سعادت آور ، خواست اولی انسان است                                 

ــ زندگی  تحفه  حق تعالی ؛ بخاطر «  سعادت  و خوشبختی »  بشریت  است  ؛  که آن  را  میتوان  با  « ریاضت و عبادت ، عشق  و محبت ، اعتماد و باور ، صبر و حوصله و گذشت و فداکاری » بدست اورد و از مزایای آن مستفید شد   

ــ  زندگی  را باید  یک حرکت  دایم  و مستمر تصور کرده  و  در این  سلسله  مجادله  با همه  نا ملایمات ،  وظیفه مقدس  انسان است

ــ شعار ما حسن تفــاهم ، تعـقل ، تـدبیر نیک  و منطـقی و استدلال حقیقی صلح و آرامش است .      ما این شعار  را بعد از  تحلیل  و اندیشه  زیاد  و همه  جانبه  براې  خیر  و سعادت   دایمی  مردم  افغانستان  عـزیز و  خیر و سعادت  دایمی  مردمان  منطقه و خیر و سعادت  دایمی  مردمان  جهان  برگزیده ایم

ــ  شکی نیست که در وقت  ضرورت جایز است تا انسان با اندازه  کفاف و رمق از ناجایز هم استفاده کند !  مگر ؛  اصحاب عزم و غزیمت نمیتوانند که از حدود تجاوز کنند

ــ  عشق و محبت !  جذبه ، الهام ،  میل روح ، انوار و تجلی الهی ؛  بر دل  پرهیزگاران  و مومنان صادق است  که بالوسیله آن میتوان  به ثمره  نعمات  در گاه الهــی  نایل  شد .  پس هــر آنکه  از این  نعمت حق تعالی بـدور ماند ، غـافل است ؛  و جفا کــار   

ــ عـباد ت ؛ رکــن اساسی  مسلمانی  است !  پس برهــر فـرد مسلمان واجب است تا  باخلوص  نیت ، محبت و  متکی  بــر ارشادات  رسول  اکــرم  صلی الله علیه و سلم  ، فقـط  رب العالمین  را  پرستش  و عبادت ، خالصانه  نماید

ــ غرور و خود خواهی ، خاصه مستکبرین است ؛ با وجود اینکه  بقا ندارد  ،  انسان را به تباهی میکشد

ــ  فیصله مانباید  فـوری باشد  باید ، خیلی  دقیــق باشیم  که فیصله های ما به حق  و حقانیت متوسل گردد

ــ  صوفی آن کسی  است تا  با  دل  صاف  در راه اصول  زیـربنای اسلام «  توحید ، نبوت و معـاد  »  زهـد کند  و با عشق  حقیقی ؛ خاص  برای رضای الهی  عباد نماید ، تا تخم   پر حاصل  سلوک و    تقـوای آن  به منفعت،  خیر و سعادت  بشریت تمام  گردد

ــ صلح و آرامش با « حسن تفاهم ، تعقل و تدبیر نیک ومنطقی و استدلال حقـیقی » به میان می آید

ــ صلح و برادری ، همکاری  وهمگامی ، تفاهم و آشتی ، مشورت ونیکو کاری که اساسات ضروری برای پیشرفت  وآرامش انسان و غلبه او بر ظلم و بیعد التی ، استبداد و بی مروتی است ، در دین مقدس اسلام  اساس  سجایای عالی انسان و مکارم اخلاقی او را  تشکیل میدهد

ــ ضرورت هر عصر وزمان ایجاب میکند که همه اقشار وانسان های آگاه در تدارک پیوند رشته های قطع شده  ودر به میان آوردن فرصت مساعد برای تحقق صلح  و آرامش سعی وتلاش نمایند

ــ ضرورت است : تا حکومت خیر خواه و  زعیم ملی به  قدرت  برسد ! و آن  رهبر ملی  با  کابینه متخصص هر شق ،  اگاه  و خیر اندیش ؛  زمینه و وسایل را مساعد آن سازد تا یکجا  با  فـرزندان  صالح و اگاه وطـن ؛  اقدامات عملی خیر خواهـانه ، ملی  و بشری را بمنظور « جستجو،  دریافت ، درجه بندی ، تشخیص و معالجه »  درد  وامراض اجتماعی ،  انجام  دهند

ــ طبیعت   فردی  عبارت  از آن قوه اصلی  است  که  از یک طرف فرد  را به میان اورده  و از طرف  دیگر تا حد  امکان او را حمایه  مینماید

ــ  طبیعت  عبارت  از  قوت  بی شعوری است  که در ایجاد و حفظ  کائینات سهم  بارزی  دارد ، پس  این قوت سبب عمده برای ایجاد و حفظ  کائینات  بوده  که  قدرت  بزرگ  ماورای الطبیعت  انرا بکار انداخته ، بنآ این قوه باید  سلیم  نگاه  شود  و در راه بکار انداختن  آن وظیفه  اشخاص  خبره است  که از وسایل  مفید  کار گیرند

ــ  کلید همه  مشکلات نزد مردم  است  و مردم با خود هرچه دارند ؛ بشرطیکه  خود را بشناسند و از خود کار گیرند  

ــ  ما خیر میخواهیم ، حتی  خیر را  برای خیر میخواهیم . من میگویم :  ای  تارک  خیر ؛ تو مجنونی و یا  مغرور ، ای طالب خیر ؛ به  امید تا چیز تو مزدوری . ای آنکه  تو خیر را  برای خیر  میخواهی  تو طالب نور نه ، بلکه عین نوری

ــ  میگویند یک قدم  درراه  سیاست اگر به خطائی مواجه گردد، جبران  پذیری آن  دشوار است ،  چه خاصه  اگر خطا ها به قـدم های  پـی در پــی سرایت کند و در آن قصد ، عمد و تعنت  وجود داشته  باشد

ــ  میگویند : در هر رشته حیاتی به فلسفه ضرورت است ،  مگر در قوانین حیاتی  برای فلسفه زیادتر ضرورت احساس  میگردد ، باید  بگویم  علت اساسی نواقص اجتماعي  و مدنیي در ایجاد  و وضع قوانین است که اکثر آنها توسط  اشخاص  وضع  میشود  و آنها از فلسفه واقفیت  ندارند  و نه می فهمند  که تمایل طبعی مقتضی کدام نوع قوانین است

ــ ما باید ایمان و عقیده داشته باشیم  که  روز باز پرس  حتمآ آمدنی  است و اوراق  اعمال ما  در  دفتر تحقیقات قید  بوده که ضرورت  به سوال و جواب  نخواهد شد

ـــ محبت  « دوستی  و نشاط  قلب » است  که  زمینه  و وسایل  تفاهم  و حظ  و لذت را در  وجود انسان پرورش  میدهد  و مانع رشد  «  کینه ، نـفرت و کدورت »  میگردد 

ــ  منافع  شخصی  ناجایز  را محل  بحث و تحلیل  نمیدانیم !  بخاطر اینکه  تامین  منافع   شخصی ناجایز ، آخر  به تباهی  و خسران  دایمی  مواجه است

ــ من  یعقین  دارم که عزم  متین ، اراده  خلل ناپذیر، معقولیت ،  جدیت و فعالیت دقیق ؛  میتواند  همه مشکلات را جواب مثبت  دهد   

 ــ من میگویم ، اگر در عصر حاضر فرضآ بودا ، زرتشت وحضرات رسل وانبیاء عظام علیه السلام ورهبران  صالح  تاریخ  زنده می بودند  همه آنها  از همه او لتر برای صلح  وآرامش  کار و خدمت میگردند

ـــ مریض  باید  علاج  خود را  تنها  به تشخیص  خود نکند ،  بلکه به طبیب  مجرب مراجعه نماید

ــ  ملتی که ارتباطات ملی در بین آنها ضعیف شده باشد ؛ امید ارتقا  و سعادت ملی  از آنها مشکل  بوده  و این ملت در چنین  حالت تباه کن به تجزیه و فناه مدعی  مواجه است

ــ  مـن  باور کامل  دارم : در صورتیکه  امراض اجتماعی  به شکل « عالمانه ، منطقی »  و توام با  صداقت و ایمانداری و به اساس  لـوایح و ظوابط  از جانب  متخصصین  امور «  تشخیص » گردد و بخاطر «  معالجه » آن ،  برای هـر  «  درد و مرض  »  نسخه  و ادویه  مشخص  داده  شود ، در آن  صورت  امکان آن  موجود است  تا  در وقت کم  این امراض  تداوی و باعث  سعادت و نیکبختی خواهد  شد .                                                              و اگر این امراض  دقیق  تشخیص نگردد   و در معالجه  آن  بهانه ها  و  مشکلات  قلمداد  شود ،  در آن صورت به امراض  مزمن  و خطرناک  تبدیل  شده ؛ با وجود  اینکه به همه سرایت  میکند ، باعث تباهی  و هلاکت  خواهد  شد   

من باور دارم :  که اگر تشخیص درست  ووسایل  معالجه  تهیه  و  فرصت   مساعد  گردد ،  معالجه اساسی  حتمآ  بمیان آمده  میتواند .                                                                                             مگر ؛  فن اساسی معالجه در  نزد من همان  است تا زمینه تبادله  افکار را فهمید ؛ و وجوه  مشترک  مساعی را پیدا  کرد ! البته با این هم ؛  فیصله انجام  خدمات اجتماعی ، بدست رجال  دانشمند و اولاد  صالح  وطن  خواهد بود   

ــ  وظیفه رجال صالح است که یک دقیقه وثانیه هم  فرصت را از دست ندهند  بلکه هر چه  سریعتر زمینه و وسایل حسن تفاهم را بکار انداخته  ود ر راه صلح  وآرامش کار و خدمت خویش را تشدید بخشند

ــ هدف من  از آزادی بیان آن است تا «  حلال  را بالای انسان ،  حرام  و  حرام  را  بالای انسان ، حلال » نه  ساخته ، بلکه هر اقدام  با سنجش منطقی و در حوضه اختیار؛  بر مبنای  قوانین اصلی  و فرعی ، سنن  وطنی و به خیر و سعادت بشریت ، استوار باشد  

ــ  یکی  از روش های  اساسی  در  تربیت  اطفال  آن  است ؛  تا  والدین  با  « محبت ، صميميت و  دوستی » اطفال خویش  را  به  گوش  کردن  ،  عادت  دهــند  و  بعدآ   آنها  را  «  تربیت ،  تعلیم ، رهنمائی  و کمک »  دوامدار  نمایند  . اگـر  این  روش  و شیوه  والـدین  ،  در  تربیت  اطفال  شان  تـوام   با «  دلسوزی ، اعتماد  وحوصله مندی »  باشد ، در آن  صورت  نتایج  و سطح مسوولیت فعالیت وعلاقمندی  اطـفال  در برابر«  والدین ، خانواده  و جامعه »  موثر است

مولانا محمد سعید « سعید افغانی »

 

ترتیب کننده : برهان الدین  « سعیدی »



said-afghani@gmx.de
strategicstudies@yahoo.com

 ارگان نشراتی صلح و تفاهم مولانا سعید افغانی : facebook
 

 

مؤسس   :    د حق دلاری کلتوري تولنه          
مسؤول مدیر :   برهـان الدین  « سعیدی ـ سعید افغانی »
b-saidi@gmx.de

د تاسیس کال  :   د حوت اومه ،  د  ۱۳۸۸ هـجری شمسي ـ کال
    مطابق  «  26 فبروری  2010  م »
   

هره  لیکنه  د لیکوال خپل نظر  دی  او خپله  دلیکوال اند  څرگندوي
استفاده از مطالب سایت «  ارگان نشراتی  صلح و تفاهم  سعید افغانی »  با ذکر مأخذ آن آزاد است